vrijdag, augustus 22, 2008

Smeysberg


We hebben hem gevonden. Via de knooppunten 44 (kerk Jezus-Eik), 40, 6, 7, 4, 3. Aan knooppunt 7 (waar we op het plannetje hiernaast linksaf draaien) moesten we even omrijden, want de knooppuntjes gaan bovenaan langs de Smeysberg heen.
Die Smeysberg was trouwens niet de enige klim. Om Overijse uit te raken moet je ook een poosje over de 13% klimmen. En de weg tussen knooppunten 6-7 en 7-4 is ronduit slecht : een sluikstort van oude spoorwegkiezels, volstrekt ondoenbaar met de racefiets. Maar het uitzicht is er prachtig.


(Die 12,7% is een meetfoutje, gevolg van een pauze in de Spuye bij wisselende luchtdruk)

woensdag, augustus 13, 2008

Actie in Kessel-Lo

LEUVEN - Het Leuvense stadsbestuur en de Overleggroep Buurtcomités Kessel-Lo hebben voor het eerst samengezeten. De Kesselaren zijn ontgoocheld omdat het niet leidde tot concrete actiepunten. Daarom fietsen ze op 30 augustus door Kessel-Lo om hun eisen kracht bij te zetten.

De overleggroep bundelt vijf buurtcomités uit Kessel-Lo en ongeveer veertig particulieren uit het gebied tussen de Tiense- en de Diestsesteenweg en de Martelaren- en de Een-Meilaan. Zij stelden onlangs samen een tekst op voor een veilige verkeersafwikkeling in hun buurt. Daarvoor namen ze een verkeersdeskundige onder de arm. In de tekst ligt de nadruk op minder sluipverkeer, verzinkbare paaltjes, een extra fietsersbrug over de sporen en verkeerstellingen.

Met hun grieven stapte een delegatie van de overleggroep voor het eerst naar schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A) en zijn collega van Ruimtelijke Ordening Karin Brouwers (CD&V). Volgens Piet Van Meerbeek heeft dat voorlopig niet meteen tot concrete actiepunten geleid. 'Belangrijk voor ons is dat het stadsbestuur getoond heeft dat het bereid is om te luisteren. Jammer is wel dat de schepenen zich niet willen laten vastpinnen op objectieve tellingen om de verkeerssituatie ten gronde te bekijken en ook niet op cijfermatige doelstellingen. Voor ons is dat net erg belangrijk', zegt Van Meerbeek.

'Erg positief aan het gesprek was wel dat de schepenen de deur op een kier hebben laten staan voor een extra fietsersbrug over de sporen tussen Kessel-Lo en Leuven. Zo stellen ze dat er valt te praten over het openstellen van de bestaande wandelbrug over de sporen voor fietsers. Bovendien lijkt het erop dat er op korte termijn werk zal gemaakt worden van een uitbreiding van de zone 30 in onze buurt.'

Op 30 augustus trekken de buurtbewoners per fiets door Kessel-Lo om hun actiepunten meer kracht bij te zetten. (stl - Bron Het Nieuwsblad)

vrijdag, augustus 08, 2008

kiekjes afgelopen fietsweek








er hadden natuurlijk nog veel mooiere foto's kunnen bijzitten vanuit het Zoniënwoud of onderweg tussen Duisburg en Egenhoven, langs route 38, de Tervurenlaan, knooppunt 44 etc.
misschien voor volgende week ?

dinsdag, augustus 05, 2008

Never ending road

Fietsen of stappen naar de luchthaven

Te voet naar luchthaven? Je riskeert er je leven! Erik Detemmerman luidt alarmbel

Te voet naar de luchthaven, vele werknemers wagen er zich elke dag aan. Maar het voetpad wordt enkel afgescheiden van de rijbaan door een afspanning, waar geregeld een auto in rijdt. Erik Detemmerman stuurde een brief naar de luchthavenuitbater BAC. 'Het is hier levensgevaarlijk.'

Erik Detemmerman stapt al jaren te voet naar de luchthaven, een tocht van tien minuten. Hij carpoolt mee tot aan de rotonde van de Vilvoordelaan en zet zijn tocht van daar te voet verder. Dat is niet zonder gevaar.

'Voor de auto's wordt alles gedaan, de voetgangers worden aan hun lot overgelaten', stelt Detemmerman. 'Er is wel een voetpad, maar dat wordt gewoon afgeschermd van de rijbaan door een afspanning. Tussen verschillende rijvakken worden op veel plaatsen op de luchthaven betonblokken gebruikt. Waarom kan dat voor auto's wel en voor de zwakke weggebruiker niet? Ik heb een brief gestuurd naar de luchthavenuitbater om mijn ongenoegen te uiten.'

Detemmerman is steward. 'Overal ter wereld zeg ik fier dat ik een Belg ben, maar op dit stukje ben ik niet zo trots. Trouwens, als je landt op onze luchthaven en naar buiten komt, is het enige wat je momenteel ziet, een grote werf. De hoofdstad van Europa binnenkomen zou ik mij toch ook anders voorstellen.'

Het is niet de eerste brief die Detemmerman naar luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) stuurt. 'Na verschillende klachtenbrieven heb ik op mijn vorig schrijven toch een antwoord gekregen. Maar het antwoord liet te wensen over.'

Hij maakt eruit op dat de voetgangersveiligheid niet kan worden verbeteren omdat het rijvak dan smaller zou moeten worden. 'Dat zou nochtans een goede maatregel zijn, als je weet dat je op sommige stukken 50km per uur mag rijden en er vaak minstens het dubbele gereden wordt.'

Detemmerman heeft een voorstel: 'Laat de auto's razen, maar geef voetgangers de veiligheid waar we recht op hebben. Betonnen blokken kunnen zeker nog bij op het voetpad dat toch anderhalve meter breed is, de rijbaan moet niet versmald worden zoals BAC zegt. Voetgangers hebben op de luchthaven duidelijk de laatste en laagste prioriteit.' (Bron Het Nieuwsblad - editie Zaventem - 5 augustus 2008)

Fietsers kunnen in dit artikel in één adem met de voetganger genoemd worden.