dinsdag, augustus 05, 2008

Fietsen of stappen naar de luchthaven

Te voet naar luchthaven? Je riskeert er je leven! Erik Detemmerman luidt alarmbel

Te voet naar de luchthaven, vele werknemers wagen er zich elke dag aan. Maar het voetpad wordt enkel afgescheiden van de rijbaan door een afspanning, waar geregeld een auto in rijdt. Erik Detemmerman stuurde een brief naar de luchthavenuitbater BAC. 'Het is hier levensgevaarlijk.'

Erik Detemmerman stapt al jaren te voet naar de luchthaven, een tocht van tien minuten. Hij carpoolt mee tot aan de rotonde van de Vilvoordelaan en zet zijn tocht van daar te voet verder. Dat is niet zonder gevaar.

'Voor de auto's wordt alles gedaan, de voetgangers worden aan hun lot overgelaten', stelt Detemmerman. 'Er is wel een voetpad, maar dat wordt gewoon afgeschermd van de rijbaan door een afspanning. Tussen verschillende rijvakken worden op veel plaatsen op de luchthaven betonblokken gebruikt. Waarom kan dat voor auto's wel en voor de zwakke weggebruiker niet? Ik heb een brief gestuurd naar de luchthavenuitbater om mijn ongenoegen te uiten.'

Detemmerman is steward. 'Overal ter wereld zeg ik fier dat ik een Belg ben, maar op dit stukje ben ik niet zo trots. Trouwens, als je landt op onze luchthaven en naar buiten komt, is het enige wat je momenteel ziet, een grote werf. De hoofdstad van Europa binnenkomen zou ik mij toch ook anders voorstellen.'

Het is niet de eerste brief die Detemmerman naar luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) stuurt. 'Na verschillende klachtenbrieven heb ik op mijn vorig schrijven toch een antwoord gekregen. Maar het antwoord liet te wensen over.'

Hij maakt eruit op dat de voetgangersveiligheid niet kan worden verbeteren omdat het rijvak dan smaller zou moeten worden. 'Dat zou nochtans een goede maatregel zijn, als je weet dat je op sommige stukken 50km per uur mag rijden en er vaak minstens het dubbele gereden wordt.'

Detemmerman heeft een voorstel: 'Laat de auto's razen, maar geef voetgangers de veiligheid waar we recht op hebben. Betonnen blokken kunnen zeker nog bij op het voetpad dat toch anderhalve meter breed is, de rijbaan moet niet versmald worden zoals BAC zegt. Voetgangers hebben op de luchthaven duidelijk de laatste en laagste prioriteit.' (Bron Het Nieuwsblad - editie Zaventem - 5 augustus 2008)

Fietsers kunnen in dit artikel in één adem met de voetganger genoemd worden.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

dit is echt een beetje overdreven vind ik als dhr detemmerman hier zo een probleem van maakt dat hij dan de laaste km op de bus staps die kostenloos onze stweward naar zijn besteming brengt. Onze luchthaven is goed verbonden met het openbaar vervoer en de verbinding tussen brucargo en de luchthaven is kostenloos, tot slot dhr Detemmerman vliegt wel is regelmatig naar hongkong, osaka, of bangkok ik vermoed dat ze daar ook geen fietspadden hebben en dat het verkeer daar een andere materie is of???

maandag, juni 22, 2009 1:03:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home