vrijdag, oktober 03, 2008

Brusselse fietslift

De aankondiging van de Brusselse fietslift op de Kunstberg naar Noors voorbeeld in Trondheim klinkt wellicht als muziek in de oren voor menig fietser... alhoewel !
Als je een beetje geoefend bent is de Kunstberg net zo leuk om zigzaggend erop te rijden.
Ik vrees dat Brussel in het vooruitzicht van VeloCity vooral niet veel vorderingen kan aantonen van de dagdagelijkse inspanningen à la fietspaden, fietsenstallingen, routes etc. en daarom de aandacht wil afleiden met de fietsliftshow... jammer !
In ieder geval ga ik ze zeker eens gaan uitproberen volgend jaar...
Hieronder een filmpje van avonturen met de lift in Trondheim.

Waarom zijn we er niet eerder mee begonnen

'Waarom zijn we er niet eerder mee begonnen?'

Cédric Rolin en Guillaume Bertocchi pendelen verschillende keren per week met de fiets tussen Brussel en Leuven. Geen tijd om te sporten door het vele werk? Waarom dan niet pendelen met de fiets? Guillaume Bertocchien Cédric Rolin fietsen een paar keer per week heen en weer tussen Leuven en Brussel, en zijn helemaal overtuigd. 'Betere benen én een frisser hoofd!' Je hoofd is frisser, je kan werk en sporten combineren, je bespaart er geld mee en je staat niet meer in de file

Waarom zijn jullie met de fiets beginnen te pendelen?

Cédric Rolin: 'Ik wilde het al heel lang doen, maar pas toen ik hoorde dat mijn werkgever subsidies uittrok voor mensen die met de fiets naar het werk gingen, heb ik de stap gezet. Niet dat ik recht heb op die subsidies, want je moet minstens 75 procent van de tijd met de fiets komen om in aanmerking te komen. Maar het was toch een extra motivatie. Daarnaast ben ik natuurlijk blij dat ik op die manier mijn wekelijkse portie sport in de benen heb, dat ik mijn auto wat vaker kan laten staan en dat ik me milieuvriendelijk verplaats.'

Guillaume Bertocchi: 'Ook voor mij waren de subsidies een concrete aanleiding. Ik krijg een vergoeding als ik minstens tien keer per maand met de fiets kom, en dat haal ik wel. Dát, plus de besparing op de dure brandstof komt neer op 100 à 150 euro per maand. Je bent natuurlijk wat langer onderweg, maar je doet wel aan sport en je verliest geen tijd met het zoeken naar een parkeerplaats. Ik vind het ook een zalig gevoel om voorbij de dagelijkse files te vlammen in het spitsuur. Soms merk ik dat ik vroeger in Leuven ben dan wagens die ik al vanaf het begin van het traject in de file heb zien staan.'

Hoe reageren jullie baas en collega's?

Cédric Rolin: 'Veel Vlamingen komen met de fiets naar het werk, maar die wonen wel meestal op 5 à 6 km van Imec. Sommigen verklaren me voor gek dat ik van zo ver kom, maar voor de meesten is het niet zo'n rare gedachte. In Brussel zijn er veel minder mensen die fietsen, hier is het algemeen aanvaard.'

Guillaume Bertocchi: 'Enkele collega's en zelfs mijn directeur komen met de fiets naar school. Dat is wel een goed teken, natuurlijk. Maar er is maar één collega die van zo ver komt als ik: die fietst naar Brussel vanuit Nethen (Waals-Brabant). De anderen zijn een beetje verbaasd als ik vertel dat ik helemaal uit Leuven naar school kom gefietst.'

Zijn er op jullie werkplek voorzieningen voor fietspendelaars?

Cédric Rolin: 'Absoluut. Er is een goede, overdekte fietsenstalling en er zijn douches. Daar mag ik zeker niet over klagen.'

Guillaume Bertocchi: 'Ik moet me helaas wassen aan een wastafel. En de fiets stal ik in een bureau. Maar iedereen ijvert ervoor om dat te veranderen, ook de collega's die met de wagen komen. Volgend jaar is er hopelijk wat verbetering.'

Denken jullie aan het werk tijdens het fietsen, of helpt het juist om je hoofd leeg te maken?

Cédric Rolin: 'Je hebt eigenlijk geen tijd om aan je werk te denken, want je moet best wel opletten. Ik heb onlangs nog een klein ongelukje gehad toen een auto tegen mijn wiel aanreed. Sindsdien hou ik er nog meer mijn aandacht bij. Zeker de chauffeurs die uit hun garages rijden, verwachten zich niet altijd aan fietsers.'

Guillaume Bertocchi: 'Ik ben ook vooral geconcentreerd op de weg. Maar ik kom wel veel minder gestresseerd aan. Als ik met de wagen heb staan aanschuiven daarentegen...'

Is het soms moeilijk om jezelf te motiveren om te vertrekken?

Cédric Rolin: 'Het is vooral 's morgens niet evident, dan kom je uit je warme bed en je spieren zijn nog koud. Maar na het werk kijk ik er altijd naar uit. Ik kom dan echt ontspannen thuis. Ik ben 's avonds wel te moe om nog veel te doen, maar als ik blijf fietsen zal mijn conditie ook wel verbeteren.'

Guillaume Bertocchi: 'Ik zeg altijd tegen mezelf: een uur fietsen is nog altijd leuker dan een uur in de file staan. En dat helpt! Ik zie er eigenlijk nooit echt tegenop. Maar dat zal in de winter wel anders zijn.'

Zou het niet leuker zijn om in gezelschap te rijden?

Cédric Rolin: 'Voor mij niet. Ik ben een individuele sporter. Met andere mensen zou het ook moeilijker te organiseren zijn, nu moet ik met niemand rekening houden.'

Guillaaume Bertocchi: 'Als mijn collega uit Nethen en ik hetzelfde lessenrooster hebben, wil ik wel eens afspreken om samen te gaan. Het stoort me niet om alleen te fietsen, maar ik vind het ook wel leuk als ik onderweg een andere fietser tegenkom. Dan begin je toch een beetje tegen elkaar te rijden en dat is een goede training.'

Hoe zou je mensen overhalen die twijfelen om hetzelfde te doen?

Guillaume Bertocchi: 'Gewoon doen! Je hoofd is frisser, je kan werk en sporten combineren, je bespaart er geld mee en je staat niet meer in de file. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik er niet eerder mee begonnen ben.'

(Bron Lore Callens - Het Nieuwsblad © 2008 Corelio)