maandag, juni 12, 2006

Vroeg wakker

Ik werd deze morgen vroeg opgebeld met de vraag of ik "live" geïnterviewd wou worden door Peter Pype in z'n programma 'Goeiemorgen Peter' van FM Brussel. De radiozender was benieuwd naar het hoe en waarom een aantal Vlaamse ambtenaren regelmatig 35km richting de hoofdstad fietsen en 's avonds nog eens 35km terug. Je kunt het stukje hier beluisteren (mp3 3,6 mb). FM Brussel plaatste ook volgend berichtje op hun website: Fietsen van Leuven naar je werk in Brussel. Minstens één keer per week fietst een groep mensen de 35 kilometer samen. Je kan je inschrijven door een mail te sturen. Wouter Florizoone fietst voorop. Hieronder zie je een screenshot van hun website met het berichtje op.

.

donderdag, juni 01, 2006

onze route

Hieronder beschrijven we de route(s) die we meestal volgen tussen Leuven en Brussel en terug. Eerst beschrijven we de heenweg en vervolgens de terugweg. Verder geven we in een derde punt ook nog wat alternatieve routes mee. In het vierde deel brengen we alle praktische informatie samen: ditigale kaarten, printvriendelijke afdrukversies van onze route,... . En tenslotte onze contactgegevens voor al jullie vragen en suggesties.
We proberen de routes actueel te houden, wat niet zo evident blijkt wegens onderhoudswerken, omleggingen, etc. Het kan dus al eens gebeuren dat er wijzigingen zijn, indien die permanent en definitief zijn mag je dit ons ook altijd laten weten (zie contactgegevens onderaan).

1. HEENWEG
1.1 Van Leuven naar Zaventem
Vanuit Leuven fiets je langs het kanaal Leuven-Mechelen op de Kolonel Begaultlaan tot aan de (nieuwe) spoorwegbrug met grote boog. Vlak vóór deze brug ga je linksaf (Processiestraat). Er is een oversteekplaats voorzien. Na ongeveer 100m draait de weg naar links . In deze bocht volg je als fietser echter het asfaltbaantje (enkel voor fietsers) dat naar rechts gaat en je onder de viaduct van de E314 brengt. Het baantje duikt naar beneden en je kruist met de ingang van de fietserstunnel. Oppassen voor eventuele fietsers en brommertjes! Vervolgens loopt het weer omhoog en met een klimmende bocht beland je op een verkeersvrije weg langs de spoorweg.

Je kan deze weg langs de spoorlijn volgen tot een heel stuk voorbij Herent-station. In Herent wordt dit baantje aangeduid met 'Brampad'. Op weg naar Herent-station op een bepaald moment wel even opletten en niet naar beneden rijden naar de steenweg, maar het bruggetje rechts van de weg nemen om de steenweg ongehinderd over te steken. Ook opgepast voor de houten paaltjes in het midden op dit bruggetje! Voorbij Herent-station blijf je deze weg langs de spoorweg volgen tot waar deze fietsweg ophoudt in een bocht van de Klein Dalenstraat. Hier ga je rechtsaf door een lage tunnel (max. 2,5m) onder de spoorweg door.

Aan het einde van deze straat kom je aan de Vilvoordsebaan. Je gaat hier naar links en blijft deze baan rechtdoor volgen tot aan het station van Veltem. Vanaf hier wordt dit de Stationsstraat die je volgt tot op het dorpsplein. Je rijdt het dorpsplein over en je verlaat het via de Lodewijck Van Veltemstraat. Al snel kom je aan een brug met een eerste wegwijzer richting Brussel. Je volgt deze richting echter niet en gaat op de brug naar rechts. Op het einde van de afdaling van de brug ga je naar links. Dit is nog steeds de Lodewijck Van Veltemstraat. Je blijft deze straat volgen en rijdt Veltem uit.

Nadat je Veltem verlaten hebt en aan weerskanten bos bent gepasseerd, is het naar links achter het eerste huis op de linkerkant. Je bent nu in de Diestbrugstraat die je ten einde fietst. Aan de splitsing/T-kruispunt ga je naar links, dit is de Kerselarenstraat. Je fietst de Kerselarenstraat ten einde, waarbij je langs het station van Erps-Kwerps passeert en vervolgens aan de kruising komt met de Kouterstraat, die met een brug over de sporen gaat.

Je steekt de Kouterstraat schuin naar rechts over en neemt aan de andere kant de fietsweg 'Het Heuveling'. Dit is het asfaltbaantje dat je naast het talud van de brug terug naar de sporen leidt. Je blijft deze weg langs de sporen volgen. Aan de eerstvolgende brug over de sporen (Zavelstraat) moet je opnieuw de straat oversteken en neem je de fietsweg 'De Bleuk'. Dit is opnieuw het baantje naast het talud van de brug dat je terug naar de sporen leidt. Je blijft dit baantje langs de sporen volgen tot in de Spoorwegstraat en waar je niet meer verder kan, ga je rechtsaf en daal je de Everbergstraat af. Aan het einde van deze straat, tevens het eerstvolgende kruispunt, draai je links de Kwerpsebaan in. Deze volg je ten einde en op het T-kruispunt draai je links de Engerstraat in.

Net voorbij het station van Kortenberg ga je linksaf (Boogstock) en rij je onder de brug door. Zo kom je in de Frans Mombaertstraat, welke je helemaal ten einde rijdt. Deze straat gaat over in de fietsweg 'De Runderenberg'. Rechts van je liggen de landingsbanen en de controletoren van de luchthaven van Zaventem.

Je blijft deze fietsweg tot het einde volgen waar deze overgaat in de Erpestraat. Aan de kruising met de Mechelsesteenweg steek je over en blijf je verder de Erpestraat volgen. Op het T-kruispunt aan het einde van de Erpestraat ga je rechtdoor, aan de rechterkant passeer je het kerkhof.

Je komt aan de brug over de spoorwegbocht van Nossegem. Je steekt de sporen over en vervolgens onmiddellijk naar rechts. Bij de eerstvolgende splitsing volg je links en heb je een afdaling. Je gaat onder de sporen door en dan onmiddellijk naar rechts de kasseien van de Imbroekstraat op. Op het einde van deze straat rij je rechtdoor in de richting van het centrum van Zaventem (Hector Henneaulaan) tot je aan de steenweg komt. Deze steek je over, eventjes naar links en dan naar rechts opnieuw de Hector Henneaulaan in.

1.2 Van Zaventem naar Brussel
De Henneaulaan brengt je naar een op- en afrittencomplex van de Brusselse ring. Het is hier de bedoeling dat je verder de Hector Hennaulaan blijft volgen en de brug over de ring neemt. Je zal je hier tussen de wagens moeten begeven want hier zijn jammer genoeg geen fietspaden of -stroken voorzien. Goed opletten dus waar je je opstelt: je moet de onderbroken lijn volgen die de twee rijvakken van elkaar scheidt: het rechtse baanvak zal een beetje verder de Brusselse ring opdraaien, het linkse rijvak leid je over de brug. Opletten dus dat je niet mee de oprit van de Brusselse ring neemt ;-).

Eens je over de ring bent, blijf je rechtdoor fietsen. Aan het eerste rondpunt, we zijn ondertussen in Diegem, ga je naar links de Hermeslaan in. Na het rondpunt neem je zo goed als onmiddellijk de eerste en enige weg naar rechts (Honeywell). Je blijft deze weg volgen, meedraaiend naar links tot aan het rondpunt, waar je rechtdoor fietst tot aan de voordeur van de NAVO te Evere. Je fietst nu op een parallelweg van de Leopold III-laan (A201). In eerste instantie is dit terug de Hermeslaan die vervolgens zonder dat je het merkt overgaat in de Bourgetlaan. Aan je linkerzijde liggen tal van bedrijfszetels (Toyota, 3M, etc). Alvorens je aan de NAVO komt, moet je nog over een busstrook die met slagbomen is afgegrendeld. Soms staan deze open, soms zijn deze gesloten, maar je kan met de fiets wel altijd passeren, wel opletten voor de diepe zandbak in het midden van de weg om de auto's weg te houden uit deze busstrook.

Op het kruispunt voor de NAVO steek je de Leopold III-laan over en volg je naar links opnieuw een parallelweg van de Leopold III-laan, de Raketstraat. Deze straat eindigt op een kruispunt (ING/HP) waar je naar rechts gaat (Jules Bordetlaan). Je zal je weer even in het verkeer moeten mengen want je moet op de linkerrijstrook terecht komen. Op het eerst volgende kruispunt (na ongeveer 200m) moet je immers naar links de Haachtsesteenweg volgen.

Deze steenweg kan je verder helemaal afrijden, doorheen een gedeelte van Schaarbeek en brengt je tot aan het noordstation van Brussel. Van hieruit kun je verder richting Brussel-centrum (via de Koningsstraat) of Brussel-zuid (via de Adolf Maxlaan/Anspachlaan).

2. TERUGWEG
2.1 Van Brussel naar Zaventem
In Brussel neem je de Haachtsesteenweg die je helemaal volgt tot aan het kruispunt met de Jules Bordetlaan. Aan dit kruispunt ga je naar rechts. Je zal je even in het verkeer moeten mengen want op het volgende kruispunt, ongeveer 200 meter verder, moet je ervoor zorgen dat je op het linkse baanvak voorgesorteerd staat. Op het kruispunt ga je dan ook naar links en draai je niet de Leopold III-laan op, maar wel het parallelbaantje rechts ervan, de Bourgetlaan.

Je fietst de Bourgetlaan helemaal af. Ondertussen passeer je langs de voordeur van de NAVO, te Evere. Zonder dat je het merkt gaat de Bourgetlaan over in de Hermeslaan. Aan je rechterzijde liggen tal van bedrijfszetels (Toyota, 3M, etc.).

Je blijft rechtdoor fietsen tot je aan een rondpunt komt waar je rechtdoor gaat. Deze weg fiets je helemaal af tot het eerstvolgende rondpunt waar je opnieuw naar rechts gaat (Grensstraat). We zijn ondertussen terug in Diegem. Je blijft rechtdoor fietsen. Je kan hier een stuk gebruik maken van een busbaan die op de rijweg is vrij gehouden. Bedoeling is dat je de weg via de brug over de Brusselse ring blijft volgen. Op een gegeven moment zal je dus naar het linkse baanvak moeten opschuiven, zoniet draai je mee de Brusselse ring op! Wel oppassen voor wagens die wel de Brusselse ring willen opdraaien (of afkomen) want die verwachten hier zich niet altijd aan fietsers. Je blijft dus rechtdoor fietsen (opgelet voor de verkeerslichten, meteen stoppen bij oranje!) en bent ondertussen op de Henneaulaan terecht gekomen.

Via een rondpunt komt je Zaventem binnen en je blijft rechtdoor de Henneaulaan volgen tot aan de steenweg. Hier steek je over en ga je naar links en even verder ga je onmiddellijk terug naar rechts, opnieuw de Henneaulaan in. Je blijft eigenlijk gewoon langs het park met grote vijver fietsen. Je volgt de Henneaulaan ten einde, dit is waar de weg een bocht van 75 graden maakt. Je gaat in de bocht evenwel rechtdoor en komt op de kasseien van de Imbroekstraat terecht.

2.2 Van Zaventem naar Leuven
Op het einde van de Imbroekstraat, ga je naar links onder de sporen door en wacht je een leuk klimmetje. Boven gekomen ga je rechtdoor en volg je de weg naar rechts in de richting van de brug over de spoorwegbocht van Nossegem. Je steekt de sporen over en gaat daarna meteen rechts op de betonstrook die tot aan de Erpestraat brengt (aan je linkerkant passeer je het kerkhof). Aan de kruising met de Mechelsesteenweg steek je over en blijf je verder de Erpestraat volgen.

Je blijft nu gewoon rechtdoor fietsen. Ondertussen gaat de Erpsestraat over in de fietsweg 'De Runderenberg'. Op het einde van deze fietsweg moet je even naar links (Frans Mombaersstraat) en even verder naar rechts (Boogstock). Je draait nu onder de brug onderdoor. Vervolgens opnieuw naar rechts en je passeert langs het station van Kortenberg. Daarna neem je eerste straat rechts, de Kwerpsebaan. Deze blijf je volgen tot aan het eerste vierarmenkruispunt waar je rechts de Everbergstraat opfietst. Op het einde van deze straat ga je naar links de Spoorwegstraat in. De fietsweg 'De Bleuk' sluit daar naadloos op aan.

Je blijft deze fietsweg volgen tot deze je langs het talud van de brug naar de steenweg (Zavelstraat) brengt. Je steekt hier over en vervolgt je weg op de fietsweg 'Het Heuveling', evenens een baantje langs de spoorweg. Verderop brengt deze fietsweg je opnieuw langs het talud van een brug naar de steenweg (Kouterstraat). Hier moet je wat meer schuin naar rechts oversteken. Je passeert langs het station van Erps-Kwerps en je volgt nu de Kerselarenstraat. Aan de eerstvolgende splitsing hou je rechts aan en neem je de Diestbrugstraat. Op het einde van deze straat ga je opnieuw naar rechts.

Je fietst nu in de richting van Veltem op de Lodewijck Van Veltemstraat. Je blijft die nu een hele tijd volgen. In een bocht loopt deze straat een brug op. Op de brug ga je naar links. Je fietst nu Veltem binnen en blijft rechtdoor fietsen, gans het dorpsplein over, en dan rechtdoor de Stationsstraat in, richting het station van Veltem.

Vanaf het station van Veltem, je bent nu op de Vilvoordse Baan, blijf je nog steeds rechtdoor fietsen en de weg volgen. Ook op het rondpunt rechtdoor en vervolgens de tweede straat aan je rechterkant. Dit zou de Klein Dalenstraat moeten zijn. Vanuit de richting waaruit je komt, is dit straatje wel wat aan het zicht onttrokken doordat het net achter een muur ligt. Je fietst door een lage tunnel (max. 2,5m) onder de spoorweg en een beetje verder, vlak voor de boerderij, draai je links de fietsweg 'Brampad' op.

Je kan deze fietsweg langs de spoorlijn volgen tot in Leuven. Je passeert langs Herent-Station. Even verderop moet je wel heel even opletten en niet naar beneden rijden naar de steenweg, maar het bruggetje links van de weg nemen om de steenweg ongehinderd over te steken. Voorbij het kerkhof van Wilsele draait het baantje naar beneden en je kruist met de ingang van de fietserstunnel. Oppassen voor eventuele fietsers en brommertjes. Vervolgens loopt het weer op en ga je onder het viaduct van de E314 door.

Even verderop komt het baantje terug op de openbare weg uit waar je naar links gaat. Aan de boogbrug steek je over en ga je naar rechts. Je fietst nu op de Kolonel Begaultlaan langs het kanaal Leuven-Mechelen. Vlak voor het viaduct kan je het kanaal oversteken en fiets je rechtdoor. Je komt nu aan het Joanna-Maria Artoisplein, met aan beide zijden gebouwen van de Stella. Indien je hier rechtdoor blijft fietsen (= links van het Novotel), ga je in de richting van Kessel-Lo, Linden en Diest; indien je hier over steekt (= rechts van het Novotel), ga je in de richting van Leuven-Station (nog 300m).

3. ANDERE ROUTES
3.1 Alternatief om Brussel uit te rijden
In plaats de Haachtsesteenweg af te rijden tot aan het treinstation Bordet, doorkruis je aan het noordstation de Brabantstraat, als je van de Kwatrechtstraat komt. Je komt dan in de Groenstraat, waar je links volgt. Je kruist een stukje van het Liedtsplein (pas op voor de trams!) en volgt de Brichautstraat. Aan de Poststraat ga je naar links en dan kom je aan het Lehonplein. Daar heb je de keuze om de Haachtsesteenweg op te rijden of verder te volgen via de Louis Bertrandlaan. Kies je dus voor dit laatste, dan neem je meteen rechts aan het Lehonplein en steek je de Haachtsesteenweg over. Daar waar de Louis Bertrandlaan twee kanten opgaat, kies je voor de linkerkant doorheen het Josaphatpark. Je komt aan een kruispunt met de Lambermontlaan en steek die over. Dan ben je in de Blauwe Regenlaan, hier ga je rechtdoor en je kruist de Freesiadreef, meteen na deze kruising fiets je eveneens rechtdoor een stukje park in dat je langs een sportpiste brengt, dit is de Rector van Waeyenberghdreef. Dan neem je de Foucartlaan tot aan de Lindestraat, waar je rechts neemt. Je komt vervolgens op de Consciencelaan, daar draai je linkaf. De volgende straat, de Boeckstraat, neem je rechts. Zo kom je op de Leopold III laan. Deze steek je over. Hier begint de Vrijetijdslaan. Deze rij je af tot je aan een park komt met sportinfrastructuur. Je neemt hier rechtop een pad dat je tot aan de Eenboomstraat brengt. Aan de Eenboomstraat neem je links en even verder op rechts, de Veldstraat in. Deze fiets je helemaal ten einde tot aan de Bordetlaan, waar je naar rechts gaat. Je neemt vervolgens de eerste straat links, de Eversestraat. Deze rij je helemaal ten einde. Aan de kruising neem je Tiendeschuurveld tot aan de Kleine Bosstraat. Aan de kruissing ga je vervolgens linksaf aan de Sint-Stefaanstraat, rechtdoor incl. de Jozef van Damstraat. Vervolgens kom je aan het kruispunt met de Woluwedallaan. Dit steek je over en je fietst links verder op het fietspad, de ring onder via de fietstunnel. Zo kom je aan het rond punt in Zaventem waar je bovenstaande route verder kunt volgen.

3.2 Alternatieven in Nossegem
In Nossegem volgen we normaal de Erpsestraat en de Zeven Tommen, maar er zijn voor de liefhebbers ook twee alternatieven.

Alternatief 1: een avontuurlijk parcours
Op de heenweg blijf je de fietsweg De Runderenberg volgen tot het einde waar deze overgaat in de Erpestraat. Aan de kruising met de Mechelsesteenweg steek je over en blijf je verder de Erpestraat volgen. Op het T-kruispunt aan het einde van de Erpestraat (kerkhof) ga je naar links (Namenstraat). Even verder neem je op je rechterkant het smalle klinkerpad vlak naast de muur van de spoorweg en we bedoelen dus echt vlak naast. Neem dus niet de Bremberg want dit is een doodlopende straat. Na een steile afdaling beland je op een asfaltbaantje tussen de akkers. Je volgt dit ten einde en komt aan de brug over de spoorwegbocht van Nossegem.

Op de terugweg ga je op het einde van de Imbroekstraat naar links onder de sporen door en wacht je een leuk klimmetje. Boven gekomen ga je rechtdoor en volg je de weg naar rechts in de richting van de brug over de spoorwegbocht van Nossegem. Net over de sporen duikt rechts een klein asfaltbaantje de akkers in. Dit blijf je volgen tot aan de spoorwegmuur waar je kiest om het steile klinkerpaadje vlak naast de muur naar boven te volgen. Boven gekomen ga je naar links tot aan het kerkhof, waar je rechts de Erpestraat neemt.

Alternatief 2: een toeristisch parcours
Op de heenweg blijf je de fietsweg De Runderenberg volgen tot aan de brug over de sporen waarbij je aan de overkant de brandstoffencentrale Gilis-Gysemberg ziet. Je neemt deze brug en onmiddellijk over de sporen ga je rechts met een steile afdaling naar beneden. Deze weg volgt eventjes nog de sporen en buigt vervolgens af in het veld (Molenweg). Je volgt deze weg ten einde, waar je vervolgens naar rechts gaat en de Guldendelle volgt tot aan de Mechelsesteenweg. Je steekt over en blijft rechtdoor rijden. Op het einde van de Felix Goossensstraat volg je het baantje door het grasveld en bij de splitsing rij je in de richting van de spoorweg. Je gaat met een tunnel onder de sporen door en je belandt op een asfaltbaantje tussen de akkers. Je volgt dit ten einde en komt aan de brug over de spoorwegbocht van Nossegem.

Op de terugweg ga je op het einde van de Imbroekstraat naar links onder de sporen door en wacht je een leuk klimmetje. Boven gekomen ga je rechtdoor en volg je de weg naar rechts in de richting van de brug over de spoorwegbocht van Nossegem. Net over de sporen duikt rechts een klein asfaltbaantje de akkers in. Dit blijf je volgen tot aan de spoorwegmuur waar je kiest om naar links te gaan en een tunnel onder de sporen neemt. Na de tunnel, fiets je bij de splitsing naar links en kom je in de Felix Goossensstraat terecht. Je blijft rechtdoor fietsen en aan de kruising met de Mechelsesteenweg steek je over. Je bent nu in de Guldendelle waar je de derde straat aan je linkerkant neemt, de Molenweg. Na een klimmetje zie je voor je de brandstoffencentrale Gilis-Gysemberg liggen. Je steekt via de brug de sporen terug over en en je gaat naar rechts de fietsweg De Runderenberg op.

3.3 Alternatief van Zaventem naar Brussel
Als je in Zaventem de steenweg bent overgestoken en in het tweede stuk van de Henneaulaan aan het fietsen bent, passeer je op het einde van de bebouwing een klein rondpunt. Iets verder eindigt het fietspad en is er een fietsoversteekplaats op de weg geschilderd. Je volgt deze en komt terecht op een 2,5m brede betonweg enkel voor fietsers en voetgangers. De fietsweg gaat via een tunnel onder de Brusselse ring door en komt uit langs de R22.

Aan de eerste verkeerslichten kan je oversteken. Via de Jozef Van Damstraat en de Sint-Stefaansstraat fiets je tot aan de kerk van Sint-Stevens-Woluwe. Daar ga je rechtsaf in de Kleine Bosstraat en op het einde naar links in de Tiende Schuurveld, een kleine asfaltweg. Op de hoek van het kerkhof kan je langs een smal aardewegje links van het kerkhof rijden (Kleine Everseweg). Dit stukje is bij slecht weer niet aan te raden. Je komt uit aan de Jules Bordetlaan op de hoek van de ingang van het kerkhof.Daar sluit je aan op route 12 van het Brussels Hoofdstelijk Gewest (pdf), reeds bewegwijzerd. Dit alternatief gaat dus enigszins parallel met onze route, maar een stukje zuidelijker langs de andere kant van de NAVO.

3.4 Via Kampenhout-Sas
Een ander parcours dat we zelf ook heel af en toe fietsen in het terugkomen is de Haachtsesteenweg afrijden tot in Kampenhout-Sas en daar langs het kanaal Leuven-Mechelen verder fietsen, hetzij recht tot in Leuven, hetzij vanaf Wijgmaal te meanderen langs de Dijle. Uiteindelijk kom je in beide gevallen in Leuven uit aan de gebouwen van de Stella.

Dit parcours heeft als nadeel dat je een groot stuk langs een drukke baan moet fietsen. Nogal wat lawaai en uitlaatgassen dus, zij het dat er wel overal een goed en redelijk breed fietspad ligt. Deze route is ook wat langer, maar is echt wel kompleet vlak en er komt niet veel bochtenwerk aan te pas. Een goede fietser zal deze route dus eigenlijk in dezelfde tijd doen.

Nog één waarschuwing! Om in Kampenhout-Sas aan het kanaal te geraken, zal je aan Kampenhout-Sas alle fietsrichtingaanwijzingsborden moeten negeren. Er staan daar een paar bordjes met een fiets op en een pijl richting Leuven, maar deze sturen je langs de Mechelsesteenweg: een drukke baan waar het fiestpad slechts bestaat uit een smalle strook die van de weg gescheiden is door een streep verf. Je moet dus telkens de tegenovergestelde richting van de pijlen nemen en vervolgens een parking oversteken en zo kom je aan het kanaal terecht.

Vanuit Leuven is het iets makkelijker. Op de Kolonel Begaultlaan blijf je gewoon altijd langs het kanaal Leuven-Mechelen fietsen en in Kampenhout-Sas neem je dan de Haachtsesteenweg richting Brussel.

3.5 Langs het riviertje 'De Voer'
Nog een andere mogelijkheid is via Bertem, Leefdaal en Vossem, langs het riviertje 'De Voer' om dan via een stukje Zoniënwoud en de vijvers van het park van Tervuren (Museum van Midden-Afrika) Brussel binnen te komen. De mooiste route, maar ze duurt wel een stuk langer.

Koen heeft een gelijkaardige route via Egenhoven-Bertem-Leefdaal-Vossem-Tervuren uitgetekend via google maps. Dit is het resultaat.

3.6 De Leuvensesteenweg (N2)
En natuurlijk de N2. Deze route heeft eigenlijk alleen maar nadelen. Niet gezellig wegens altijd langs het drukke geraas van de wagens. Niet veilig omdat op een aantal plaatsen gewoonweg elk fietspad of enige fietsmarkering ontbreekt terwijl het drukke steenwegverkeer langs je raast/racet. Niet zo makkelijk omdat er een aantal serieuze beklimmingen in zitten.

3.7 Tussen Egenhoven en Tervuren (via Duisburg)
Een alternatieve route tussen Egenhoven en Tervuren, slechts enkele minuten extra fietsen.
Dit is de link die Koen ons doorstuurde.


4. PRAKTISCHE INFORMATIE
4.1 Onze route op digitale kaart
Bekijk onze route op digitale kaart in Google Maps via de twee onderstaande links. De heen- en terugweg verschillen niet zo gek veel van elkaar, maar ter uwer gemak hebben we ze beiden toch apart uitgetekend. Eens u op een link geklikt hebt, kan u verder inzoomen tot op het gewenste detailniveau. Ook afdrukken van de kaarten maken of de route mailen naar een vriend behoren tot de mogelijkheden.
Heenweg Leuven-Brussel
Terugweg Brussel - Leuven

4.2 Onze route in woord en beeld
(Nog verder aan te vullen, p.m.)
- route Leuven-Brussel(heen) (pdf, X pagina's, mb)
- route Brussel-Leuven(terug) (pef, X pagina's, mb)
- route Leuven-Brussel-Leuven(heen en terug) (pdf, X pagina's, mb)
- route Brussel-Leuven-Brussel(heen en terug) (pdf,X pagina's, mb)

4.3 Onze route op kaart (met dank aan Bert!)
- Leuven - Brussel, traditionele route.
- Brussel - Leuven, traditionele route.
- Brussel-Leuven, alternatief voor het drukste stuk.
- Brussel - Leuven via Kampenhout-Sas.
- Brussel - Leuven, dijlelandroute.
- Leuven - Brussel, via de voer
- Winksele-Zaventem, met alternatief voor Spoorwegstr/Everbergstr. (met dank aan Bhiko)
- GPS-track voor Brussel - Tervuren - Leuven

- Google Earth-bestand (rechts klikken en opslaan als, 17kb)Met dit bestand kan je onze route (vanaf Herent) vanuit de lucht bekijken met het programma Google Earth. Dit programma kan je gratis downloaden op Google Earth. Eens dat programma op je computer geïnstalleerd is, kan je ons bestand openen. De getoonde route is de heenweg met het meest toeristische alternatief.
- Fietskaart van Brussel (html-pagina)
- Fietsen naar je werk (html-pagina)

5. Vragen?
Indien je nog vragen hebt, mag je steeds mailen naar woflo@yahoo.com (Wouter).
Meer info over ons opzet vind je alvast hier.
We staan ook open voor al jullie suggesties en tips in verband met routes, alternatieven, wetenswaardigheden, fietsnieuws, onze weblog,...
Indien mogelijk, proberen we hiermee rekening te houden en deze te verwerken.

Laatste update door Wouter op 01-03-2009.