zondag, oktober 23, 2011

Parkeer en rijdt (met de trein)

Op het eerste zicht lijkt het erop dat op de brug over het Benedenplein in Kessel-Lo het fietspad fwoutch in het niet verdwijnt, om aan de andere kant al even fwoutch terug te verschijnen. Wat volgens de oorspronkelijke plannen een fietspad zou moeten zijn, heeft erg veel weg van een parkeerstrook.
De fietsebonders hebben hiertegen al heel terecht geludistreerd. Schepen van openbare werken Robbeets reageerde hierop in de Zondag (krantje van bij de bakker) dat die manifestatie te vroeg kwam, want afbakeningspaaltjes zijn onderweg.
Vorige maandag kwam ik terug van Brussel : via het Plateau van Moorsel, om de nieuwe fietspaden nog eens te gaan bekijken nu ze volledig afgewerkt zijn, en dus ook via de Martelarenlaan. En van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te kijken hoe het met de signalisatie zit.En wat hebben we geleerd? Niets eigenlijk. Ik heb er, als leek terzake, helemaal geen idee van wat die strook nu voorstelt of wat er nu wel of niet mag. Hopelijk is het geen remake van de waanzin aan de andere kant van de sporen.  Dan maar wat losse bedenkingen :






Ten eerste : die strook is geen kiss-and-ride zone. De pijl naast het bord geeft duidelijk een tot-hier-en-niet-verder aan. Maar heerst er een parkeerverbod op een strook die geen kiss-and-ride zone is? Of wordt het na die kiss-and-ride terug zoals ervoor, dus toegelaten om langer te parkeren zolang je maar een ticket of een bewonerskaart hebt? Of is parkeren op een verkeersplateau helemaal verboden? Want de brug is in elk geval als  verkeersplateau - en dus impliciet max 30 km/hr - gemarkeerd. 



Ten tweede : er is een fiestpad op die brug (oef). Gezien het bord helemaal rechts staat, neem ik aan dat de grijze strook helemaal rechts het fietspad is. Anders zou ik me aan een blauw bord met rechts een voetganger, in het midden een verticale streep en links een fietser verwachten. Maar wat is dan de functie van de tweede strook? Gezien het rood van het fietspad heel expliciet wordt onderbroken, er geen boordsteen meer is, er geen fietspadmarkeringen zijn én gezien de plaatsing en de inhoud van het verkeersbord, ben ik geneigd te denken dat het hier signalisatiegewijs om een parkeerstrook gaat. Of misschien is gans die brug wel een (eenrichtings)fietspad! Uiteindelijk is wel aangeduid waar het fietspad begint, maar niet waar het eindigt (witte onderbroken lijn). En wat niet eindigt, loopt door, toch?


Ten derde : Let ook op de fietser met het blokhoofd links die het Leuvense laat-fietsers-zo-vaak-mogelijk-de-zelfde-weg-oversteken-beleid een op agiel fuck-you trakteert. En ook op de agent met de fietsslotloskniptang een beetje verder op het zebrapad (die heeft waarschijnlijk net een fietser gedepanneerd die zijn fietssleuteltje verloren had) : Dit is Leuven, onmiskenbaar. Hier zijn we thuis!

(Update : gevonden op internet : 22ter1.3° Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, (*) is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.)

Labels: ,

2 Comments:

Blogger Mark Van den Borre said...

Ik heb een stand van zaken gevraagd aan dhr. Hugo Coeckelberghs, de verantwoordelijke voor de opvolging van deze bij de stad. Zeer vriendelijke man overigens.

Hij wist me te vertellen dat het fietspad wordt heraangelegd in dezelfde kleuren als de rest van het dubbelrichtingsfietspad, verderop richting Tiensesteenweg (rood/grijs). De bestelling zou gedaan zijn, de levering en plaatsing voor na de winterstop (vanaf januari). Over paaltjes (zoals schepen van Openbare Werken Robbeets in oktober liet weten) of varkensruggen (zoals het oorspronkelijke plan vermeld zou hebben) wist hij niets te zeggen.

donderdag, november 24, 2011 10:39:00 a.m.  
Blogger Mark Van den Borre said...

Het artikel in De Zondag waarnaar je oorspronkelijke bericht verwees:

http://goo.gl/NHu6b

donderdag, november 24, 2011 10:40:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

<< Home