letterlijk NIMBY - Petitie tegen fietspad
kessel-lo
Op de Diestesteenweg en in de Platte-lostraat in Kessel-lo is een petitie rondgegaan waarmee de bewoners protesteren tegen de komst van een fietspad tussen hun tuinen. Het gaat om de verlenging van het Jan Vranckxpad tot aan de Diestsetsteenweg.
kirsten bosmans
Het Jan Vranckxpad is een alternatieve fietsroute tussen Kessel-lo en Linden, een veilig pad zonder auto's en ander gemotoriseerd verkeer. Na veel discussies en toegevingen werd het deel tussen de Désiré Mellaertsstraat en de Heidebergstraat aangelegd. Nu wil de stad het pad doortrekken richting Diestsesteenweg. Op termijn wordt het ook langs de andere kant verlengd tot aan de Martelarenlaan, waar het kan aansluiten op de fietsbrug over de sporen.
«Voor de vorige delen hebben we bloed, zweet en tranen gelaten», zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a). «Maar het ligt er en praktisch iedereen is tevreden. Vooral de aanvankelijke tegenstanders. Nu begint het onderhandelingsproces voor het volgende deel. Een tijd geleden hebben we al eens met de buurt gesproken, en toen kwamen er weinig negatieve reacties. Maar intussen is er al een petitie rondgegaan. Ik verwacht dus toch wat tegenkanting bij de gesprekken. Jammer, want de tuinen zijn daar heel lang. En veel zijn ze niet waard, want het is een parkzone. De eerste fase van de werken kan snel gaan. Dan trekken we het pad door van de begraafplaats (Heidebergstraat) tot aan het Wimmershofpad. Pas daarna gaan we door tot aan de steenweg. En dat kan een tijdje duren.»
Poortjes plaatsen
Volgens de buurt rekent de stad op vier jaar. Niet verwonderlijk, gezien de tegenkanting. Bijna dertig mensen tekenden de petitie. «Het is een heel gedoe», zucht Roger Kumps, die op de Diestsesteenweg woont en de petitie startte. «De tuinen lopen niet allemaal gelijk, dus is het heel moeilijk er netjes in het midden een pad door te trekken. Bij verschillende mensen komt het pad in het midden van de tuin te liggen. Die moeten poortjes plaatsen en het fietspad oversteken om achteraan in hun tuin te geraken. Tussen mijn perceel en het zogezegde fietspad ligt een stuk graanveld van 7,5 are. Wat moet daarmee gebeuren? Ik ga het echt niet kopen. En dan nog. Het fietspad langs de steenweg - parallel met het Jan Vranckxpad, op amper dertig meter afstand - is pas volledig vernieuwd. Waarom dan nog eens al dat geld en die moeite in een nieuw stukje fietspad stoppen?»
NIMBY = Not In My BackYard
1 Comments:
Wij wonen sinds 2012 in Linden en ik vroeg me steeds af waarom op de grens van Leuven en Linden elk fietspad van uit Leuven stopt en de fietsers verplicht worden langs een zone 70 verder te fietsen.
Een reactie posten
<< Home