donderdag, oktober 18, 2007

Fietsbrug is hoog en glad

Leuven: Gebruikers voelen zich onveilig op tijdelijke constructie

De tijdelijke fietsbrug ter hoogte van de bouwplaats van KBC aan de Tiensevest, valt niet in goede aarde bij de fietsers. De brug is te glad, te steil en de leuning is te laag, klinkt het. Gebruikers hebben er hoogtevrees. 'Het is inderdaad een eigenaardige constructie' Dirk Robbeets, schepen. Vooral 's morgens is het een chaos op de brug, met voetgangers en fietsers die elkaar op het glibberige ijzeren vlak proberen te kruisen zonder kleerscheuren. Sommige fietsers nemen een lange aanloop om het steile vlak te overwinnen. Anderen geven bij voorbaat de moed op en stappen aan het begin van de brug af en nemen hun tweewieler aan de hand, zoals Margriet Dedroog (50). 'Ik woon in Kessel-Lo en daar zijn de werken aan de Martelarenlaan begonnen. Daar kan ik dus ook al niet door. Maar ook op deze brug voel ik me niet helemaal op mijn gemak. Mijn schoenzolen hebben dikke ribbels, maar toch glijd ik hier bijna uit. Ook die steile helling durf ik niet opfietsen. Ik heb een blinde buurvrouw, die kan hier zeker niet op. En waar moeten oudere mensen en rolstoelgebruikers heen? Ook voor mensen met hoogtevrees is dit zeker niet ideaal.' Je kan immers zo'n vier meter beneden de brug de werkmannen bezig zien, en de reling is erg laag. Daan Demey (27), die in het provinciehuis werkt, vindt het brugje ook maar gevaarlijk. 'Zeker als het regent fiets ik er niet over. Ik moet hier elke dag zijn en ben al een paar keer serieus geslipt.' Beneden aan de brug worden de fietsers ook nog eens onthaald op een laag modder. Enkele fietsers vermijden de brug zelfs en rijden een stuk over de vesten, ook zeker niet ongevaarlijk. 'Ik ben zelf ook al over die brug gefietst en ik geef toe: het is een eigenaardige constructie', zegt schepen Dirk Robbeets (SP.A). 'Je kan zo naar beneden kijken en het is vrij glad: het is dus misschien niet de veiligste oplossing. Maar er is daar ook geen plaats om een fietspad over de rijweg te laten lopen. Bovendien is het maar een heel tijdelijke oplossing, tot de Esplanade af is. En die vordert goed.' Volgens hem voldoet de brug op zich aan de voorschriften omdat ze een oversteekplaats vormt voor fietsers en voetgangers, zodat die afgeschermd van de rijweg kunnen passeren zolang de werken aan de gang zijn. Nog goed nieuws is dat de provincie ook eindelijk dit voorjaar de slechte kasseien van het fietspad voor het provinciehuis zal wegnemen om ze te vervangen door nieuwe fietsvriendelijker exemplaren. (Bron HNB Lore Callens)