dinsdag, oktober 16, 2007

Nieuw fietsleensysteem groot succes in Parijs

In amper een paar weken tijd is Parijs veranderd van een stad waar amper een fietser te bespeuren was tot een metropool waar iedereen met de fiets lijkt te rijden. Van statige dames over studenten tot zakenlieden: de Parijzenaars hebben het stalen ros herontdekt. Dat is allemaal het gevolg van 'Velibs', het overheidsinitiatief dat tegen erg lage tarieven 15.000 fietsen ter beschikking stelt van iedereen die er eentje wil meenemen voor een ritje door de lichtstad. Ook toeristen. Hieronder lees je hoe het werkt.
Duizend stations
'Velibs' komt van 'velo' en 'liberte' (vrijheid). De overheidsfietsen kan je sinds 15 juli oppikken in een meer dan 1.000 plaatsen, verspreid over de Parijse binnenstad. Drie maanden later zijn er met de fietsen al bijna 6 miljoen ritjes gemaakt. Van een succes gesproken.
Kredietkaart
Het systeem is simpel: je haalt een kredietkaart boven aan een van de kiosken die naast een rij van geparkeerde fietsen staan en je wordt lid van de club voor een dag (1 euro), een week (5 euro of een jaar (29 euro). Let wel: het systeem rekent je 150 euro aan wanneer de geleende fiets niet wordt teruggebracht. De machine print ook een kaart uit met je codenummer en je tikt een persoonlijk paswoord in. Dat zorgt ervoor dat de fiets van zijn slot loskomt en je bent ermee weg. De gegevens opdde kaart heb je nodig telkens je weer een fiets leent.

Parkeren
Bij aankomst kijk je uit naar het meest nabije fietsstation, waar je de fiets in een leeg 'docking station' kan vastmaken. Eens dat gebeurd is, springt het licht van rood op groen en klaar is kees. Het systeem is ontworpen om korte ritten aan te moedigen. Het eerste half uur rijd je dan ook gratis. Het tweede half uur kost 1 euro, en 2 euro voor een derde halfuur. Voor elke half uur dat je de fiets daarna nog langer in je bezit houdt betaal je 4 euro. Je kan dus als je wil tienmaal per dag een half uur gratis met de fiets rijden. Toeristen moet zich dus realiseren dat ze dienen om van punt A naar punt B te rijden. In Parijs werkt dat perfect. Zo heb je bijvoorbeeld maar 15 minuten nodig om van het Musée d'Orsay naar de Eiffeltoren te fietsen.
Ook 's nachts
Ook 's nacht zijn de grijze Velib-fietsen van de overheid populair, zeker na het sluiten van de Parijse metro, die om 1 uur dicht gaat. Tegen het einde van dit jaar hoopt de Parijse overheid meer dan 20.000 fietsen te kunnen inzetten. Er komen ook voortdurende stations bij. (hhm)

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Mmmm... ik vraag me af hoe ze er voor zorgen dat de fietsen steeds evenwichtig verdeeld blijven over alle stations. Hebben ze, zoals bij de karretjes van de supermarkt, personeel dat fietsen terug verspreidt?

dinsdag, oktober 16, 2007 4:58:00 p.m.  
Blogger Wouter said...

in Brussel hebben ze nog altijd niet begrepen dat ze zich qua kostprijs moeten baseren op het Parijse systeem.
Het verschil is dan ook erg duidelijk. In Brussel zie je alleen op zondag af een toe zo'n Decaux-fiets met een mandje opduiken...verder worden ze niet gebruikt en blijven ze mooi in hun rekje staan.

donderdag, oktober 18, 2007 11:22:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

<< Home