zaterdag, mei 05, 2012

Kruidtuinstraat


Ziehier het begin van onze terugrit uit Brussel : de Kruidtuinstraat. Een smal eenrichtingsstraatje - dubbelrichtings voor fietsers - met een stijgingspercentage dat her en der tegen de 10% aanschurkt. Nog niet zo lang geleden maakte dit straatje deel uit van de Brusselse GFR-1 fietsroute. Sinds kort niet meer : nu wordt de fietser tussen Pachecolaan en Dwarsstraat over de binnenring en de Koningsstraat gestuurd. Onderstaand kaartje toont de officiële weg in het groen, de onze in het rood. De foto is genomen aan het pijltje (wel aan de andere kant van de straat). 

En zie die pijnpunten daar nu toch bloot liggen sé.
Ten eerste : de auto's. Die staan kriskras -dan weer links, dan weer rechts. Dat er een aan de rechterkant een fietspad op de weg geschilderd werd maakt hen niet uit. Wil je er doorheen, moet je slalommen en bunny-hoppen.
Ten tweede : het straatje is behoorlijk smal. En steil bergaf in de richting van onze werkplek. En halverwege is er een bocht die men o zo graag afsnijdt. Dus ook al mag je tegen de richting in fietsen, je begint er niet aan. Veel te gevaarlijk. 's Ochtends dus toch maar langs de GFR-route. Daar bieden de voetpaden ten minste een uitwijkmogelijkheid.
Ten derde : mocht hier een meetpunt fijn stof staan opgesteld, dan werd de jaarnorm steevast op 4 februari overschreden. Alle andere normen ook trouwens. En dat midden in Brussels meest dichtbevolkte wijk. Geen wonder dat hier enkel mensen-zonder-centen willen moeten wonen. Hopelijk luisteren onze vrienden van Touring naar hun grote manitou en kunnen de Brusselaars binnenkort opnieuw ademen - en wie weet houdt de verloedering van Brussel dan eindelijk een beetje op.

Gelukkig wordt het verder op de route stilaan beter.

Labels:

2 Comments:

Blogger Frederik said...

Hoi ! altijd leuk om lezen, jullie blog. Gewoon even laten weten dat het verdwijnen van de fietsroute op de Kruidtuinstraat een bug is in de file die we gebruiken voor de webkaart. Op de gedrukte fietskaart kan je zien dat deze straat op de Paleizenroute ligt (maar dit was niet opgenomen in het oorspronkelijke GFR-netwerk, vandaar de bug). Ik probeer dit recht te zetten (maar met bugs weet je nooit). Verder kan ik ook melden dat : St-Joost een circulatieplan heeft goedgekeurd om het doorgaand verkeer uit de wijk te halen, en dat Mobiel Brussel hopelijk nog dit jaar de volledige bewegwijzering van GFR 1 zal vernieuwen met de nieuwe, ergonomischer wegwijzers; er ontbreken inderdaad een aantal borden !

Frederik Depoortere
Fietsmanager
Mobiel Brussel

woensdag, mei 09, 2012 5:50:00 p.m.  
Blogger nazia shah said...

ik ben echt onder de indruk ... ik bezoek eerst deze site en ik vind het gewoon. grote inforamtive en behulpzaam berichten ...
Sets Prices Pakistan

donderdag, februari 28, 2013 12:14:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

<< Home