Leuven-Brussel in € : Fiets, trein of auto?
Vorige week vroegen Peeters en Pichal de luisteraars om eens uit te rekenen hoeveel een autoritje woon-werk nu echt kost. Afstand * verbruik * prijs dus. Niks afschrijving, verzekering of taks : die betaal je toch, ook als je nu fietst, spoort of slaapt.
Dus ook eens de oefening gedaan :
Een treinabonnement voor een gans jaar Brussel-Leuven kost 1031 Euro. Als je 220 keer op en af spoort, is dat dus 4,68 Euro per rit - heen en weer. Da's zonder de stukken thuis->station en station->werk.
Fietsen kost een extra broodje en wat extra snoep/energie om niet dood te vallen op de terugweg. Alles samen zo'n 4,5 Euro per rit. Ook heen en weer.*
En de auto?
Heel toevallig ben ik eind oktober met de auto naar Brussel gereden - een babybezoek aan de Nijverheidskaai. Bij het vertrek getankt en dus de teller op 0 gezet. En bij aankomst een fotootje genomen - want haantjesgedrag, records verbreken** en dat soort dingen.
Wel, die dag reden we 71,9 kilometer en verbruikten we 3,9l/100km. Da's dus 2,804 liter. Gerekend aan de prijs van vandaag (1,603 aan de pomp), komen we aan 4,49 Euro. En dat om 5 personen, deur tot deur, comfortabel van Leuven naar Brussel en terug te vervoeren. Met - pakweg - een zuinige Ford Focus diesel zou het de gemiddelde bestuurder 5,08/100*71,9*1,438=5,25 Euro gekost hebben. Ook niet echt een bedrag dat je financiën onderuit haalt.
Dus bezine duur? Bwaaah. Natuurlijk is het zo dat die volle tank een pijnlijke duit kost - net zoals je zou schrikken als je op het einde van de maand al je brood in een keer zou moeten betalen - maar de individuele verplaatsing is zooo gigantisch goedkoop, dat er helemaal geen reden is om voor die ene verplaatsing de betaalde en verzekerde auto in de garage te laten staan. En dus blijft Brussel maar voller lopen, en blijft den mensch zich verder verafhankelijken van de auto.
Maar laat dat er de Touring Immobilisten vooral niet van weerhouden om snel werk te maken van de beloofde autostaking tegen de hoge brandstofprijzen!
* Toegegeven, ik zou ook bammetjes kunnen smeren. Dan zakken we naar een Euro of twee.
** Huidig PR : Leuven-Tienen-Leuven @ 3.2 l/100Km. Blink blink.
3 Comments:
Indertijd zei onze leraar wiskunde: "Met statistieken kun je alles bewijzen." Ergens kloppen de cijfertjes niet, want je stopt een aantal elementen netjes onder de bank. Meer kilometers, meer slijtage van je wagen. Autobanden zijn echt niet goedkoop... Je kan flink besparen op je vaste kosten door een kilometerverzekering te nemen. Minder kilometers, minder kosten.
Dat is ook zo. Maar ook bij de treinkant zijn voor- en natraject niet meegerekend, noch het feit dat ik m'n abonnement maar zo'n 150 dagen per jaar gebruik - de rest is met de fiets of thuis of elders werken. En slijtage? Als je na 10 jaar je auto verkoopt, maakt het niet echt veel uit of die 100.000 dan wel 400.000 kilometers heeft gereden : je krijgt 2000 Euro inruil als hij niet verroest is. En 400.000 km. zonder noemenswaardig defect is heel gewoon voor een hybride Japanner. Dus die tel ik bij de vaste kosten. Banden en onderhoud moet je wel tellen. Pakweg 2 Euro per rit Leuven Brussel schat ik. Dan kom je aan 6,5 Euro, nog steeds behoorlijk goedkoop voor het gemak en het comfort toch?
(Alhoewel, onderhoud is per x km of per jaar. Als je minder dan x km per jaar rijdt, wordt dat eigenlijk ook een vaste kost - en dus niet mee te tellen bij de kost van de individuele verplaatsing. ).
Eerlijk gezegd durf ik niet onmiddellijk boute conclusies te trekken. Rij je veel? Rij je weinig? Doe je veel lange of eerder korte afstanden? Rij je op diesel, benzine of LPG? Rij je veelal alleen of tover je je wagen om tot een schoolbusje? Er spelen flink wat elementen een rol om tot een eindconclusie te komen. In het ene geval zal de financiële eindbalans positief zijn voor de wagen, in een ander geval voor het openbaar vervoer.
Een reactie posten
<< Home