vrijdag, april 20, 2007

Tegen richting fietsen kost koppel 300 euro

Politie rekent één boete aan per bestuurder

Een koppel uit de buurt van Leuven sloeg tijdens een fietstochtje in de stad vorige week een straat in waar ze niet in mochten. Dat kost hen 150euro boete per persoon. Wij betalen maar één boete, zegt het koppel strijdvaardig.

Martine De Keyser is steeds niet helemaal bekomen van haar wedervaren met Leuvense arm der wet. ,,Omdat het vorige week vrijdag zo'n mooi weer was, lieten mijn echtgenoot en ik de wagen op stal en trokken met de fiets naar Leuven. Maar aan onze gezellige namiddag kwam een abrupt einde toen we de Charles Deberiotstraat inreden'', zegt De Keyser. In de straat die de Tiense- en de Naamsestraat met elkaar verbindt, stootte het nietsvermoedende koppel op enkele agenten. ,,Blijkbaar waren we zonder het te beseffen een eenrichtingsstraat ingereden in de verkeerde richting. De politieagenten namen de zaak ernstig en gaven ons een boete. We hadden ons verwacht aan een milde straf of een waarschuwing, maar kregen elk een boete voor een derderangsovertreding. Goed voor 300euro'', vertelt De Keyser.

Het koppel begrijpt de reactie van de politie niet. ,,Eén enkele boete voor ons twee lijkt me billijker. Gelukkig hebben wij geen kinderen anders hadden we nog meer kunnen ophoesten. Dan wil een mens eens iets voor het milieu doen. Als we met onze wagen diezelfde straat waren ingereden, hadden we maar 150euro moeten betalen. Het was de laatste keer dat wij met de fiets naar Leuven zijn gekomen.'' De Keyser voegt eraan toe dat ze bereid is om één boete te betalen. Dat heeft ze ook aan de Leuvense hoofdcommissaris in een brief meegedeeld.

Maar Michel Vanmeerbeek, de verkeerscommissaris van de Leuvense politie, is formeel. ,,De wetgever heeft bepaald dat aan het negeren van een verbodsbord voor iedere bestuurder van gelijk welk voertuig een boete van 150euro hangt. Dat is nu eenmaal het verkeersreglement. Of het nu gaat om een wagen of een fietsend gezin, dat verandert niets aan de situatie., (Bron - Het Nieuwsblad - Stef Telen)

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Stel: twee auto's rijden achter elkaar door het rood licht. Vinden deze mensen dan ook dat alleen de eerste auto een boete moet krijgen?

donderdag, juni 12, 2008 12:11:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Stel: twee dronken mensen sjotten samen de vuilniszakken de vrijdagochten kapot in de Tiensestraat. Vinden deze mensen dan ook dat er maar ene een boete moet krijgen?

donderdag, juni 12, 2008 12:14:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

duidelijk is de anoniem van hierboven weer 1 van de vele leuvenaars die geweldig gefrustreerd zijn door de aanwezigheid van studenten in hun stad... en deze frustratie wordt gedeeld met de leuvense politie.
Ik denk dat het punt hier is dat de leuvense politie elke menselijkheid vreemd is: zij houden NOOIT rekening met de concrete situatie of geven nooit een waarschuwing! Zij reageren hun frustraties af op wie ze kunnen pakken. Ongevaarlijke vergissingen ed moeten toch niet onmiddelijk zo zwaar beboet worden; dit is typisch aan de 'politiestaat leuven' zoals we hem kennen: het lijkt wel of de politie een minimumbedrag aan boetes moet ophalen per dag, of dat agenten commissie krijgen op boetes...
ik ga bewust altijd te voet in leuven

donderdag, juni 12, 2008 1:47:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

beste anoniem 3, ik ben anoniem 1 en 2, en ik ben zelf nog student. Tot zover uw hokjesdenken en uw eigen frustratie...

Veel Leuvenaars zien trouwens studenten al een aanwinst.

Trouwens, u antwoordt niet op mijn twee hypothetische stellingen bovenaan, maar jaagt me al meteen weg met pek en veren.

Waarom geeft de politie geen waarschuwing? Dat deden ze tot enkele jaren terug, en het effect was nihil.

Wanneer ik fiets, zie ik heel wat gevaarlijke situaties veroorzaakt door auto's, en omgekeerd!

De arbeiders op de werf van de Vanderkelenstraat hebben zelf gevraagd om daar controles te houden, en ze hadden gelijk want twee maand terug is daar een serieus accident met een fietser gebeurd.

En als u eens een politiestaat echt wil ervaren, boek dan uw zomervakantie in Noord-Korea.

donderdag, juni 12, 2008 2:02:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

beste anoniem 3,

die twee mensen hebben een foutje gemaakt en hebben een boete gekregen. dat kan gebeuren

maar ze kunnen toch niet vragen om maar 1 boete te betalen?

het lijkt me redelijker dat ze protsteren tegen de prijs van de boete zelf (maal twee), en daar hebben ze waarschijnlijk wel een punt.

en klink ik nog steeds zo gefrustreerd, vriend?

donderdag, juni 12, 2008 2:09:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

je kan misschien gefrustreerd zijn als leuvenaar omwille van de studenten, maar wat is leuven zonder zijn universiteit? Dat wist je voor je er kwam wonen toch...

donderdag, juni 12, 2008 7:33:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

stel: twee mensen in een auto, auto rijd in verkeerde richting: slechts 1 krijgt boete (maar tis wel gevaarlijker dan met de fiets in de verkeerde richting rijden)

stel: twee mensen zitten zat in de auto, 1 rijdt --> er is er maar 1 die de gevolgen moet dragen, nl de chauffeur, terwijl ze toch alletwee verantwoordelijk zijn. (veronderstel dat beide personen een rijbewijs hebben he)

hoe dan ook, het punt is: fietsers worden te hard aangepakt! als ik in de tiense ben ik ik wil al fietsend op de grote markt geraken, moet ik een serieuse omweg maken. nu, ik weet dat, dus ik doe dat (uit schrik voor de boetes natuurlijk).
Maar als vreemde in leuven, weet je dat vaak niet, net zoals dat koppel. en geef toe, wie let er nu als fietser op de verkeersborden??

donderdag, juni 12, 2008 8:32:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

elke weggebruiker moet op de verkeersborden letten

alleen de bestuurder is verantwoordelijk voor de auto

en ik woon hier zelf als student, dan mag ik me toch ook storen aan gedrag dat al dan niet van studenten is

vrijdag, juni 13, 2008 7:27:00 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

vriendelijkheid is niet hun beste kwaliteit, ze zouden zich beter bezig houden met de inbraken in koten.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=6m1ofor4

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/265795/2008/05/05/Inbrekers-slaan-toe-in-dertien-Leuvense-studentenkoten.dhtml

vrijdag, juni 13, 2008 3:55:00 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

toch nog een reactie..

Dus degene van de eerst reactie vindt dat als die mensen 3 kinderen hadden bijgehad die een boeten hadden moeten krijgen van €775 ofwat?! Dat is een maandloon.

Politie in Leuven is nultoleratie opgedragen door de burgemeester.
Heel triestig!

vrijdag, juni 13, 2008 4:27:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home