donderdag, maart 29, 2007

Foute fietsers op strafstudie

Jongeren volgen verkeerslessen om boete kwijt te raken

Achtendertig jongeren tussen twaalf en zestien jaar waren uitgenodigd op het politiecommissariaat van Aarschot voor een verkeersvormingsklas. Allemaal kregen ze de voorbije weken een jongeren-pv. Door op woensdagnamiddag verkeerslessen bij te wonen en te slagen in een test ontsnappen ze aan een boete.

Guido Govaerts: "Het parket van Leuven en de politiezones Demerdal-DSZ en Aarschot sloten een akkoord om overtreders met een jongeren-pv uit te nodigen op een verkeersvormingsklas." Kevin uit Begijnendijk was betrapt toen hij zonder fietsverlichting naar school reed. ,,Toen ik die morgen thuis vertrok brandde het licht nog, maar blijkbaar heeft de batterij het onderweg laten afweten. Ik werd dus uitgenodigd om verkeerslessen te komen volgen. En dat is meer dan behoorlijk meegevallen. Ik heb hier zelfs heel wat bijgeleerd. En het gebeurde allemaal op een plezierige manier en heel overzichtelijk. Alleen maar spijtig dat ik met zo'n mooi weer binnen moest zitten. Ik had liever met de kameraden buiten gespeeld of met de hond gaan wandelen'', was zijn commentaar.

Kevins moeder Diana was eigenlijk wel fier toen bleek dat haar zoon het beste resultaat van de gestraften had laten optekenen. ,,Ik ben er zeker van dat hij voortaan zeker zijn fietslicht wel zal controleren'', vertelde ze ons. Ook Maikel, leerling van de afdeling Hotel in Sima, moest deelnemen aan de verkeersles. ,,Ik heb dit zeker niet als en strafstudie ervaren. Ik stelde deze namiddag vast dat ik al heel wat vergeten was van de verkeerslessen die ik op school kreeg. Dit was een leuke opfrissing en een leerrijke namiddag. Ik denk dat ik voortaan mijn fietslicht wel zal gebruiken en ook de verkeersregels beter zal proberen toe te passen'', reageerde een opgeluchte Maikel. Alvorens de maatregel inging werd er preventief opgetreden. ,,Aan de ouders van meer dan tweehonderd jongeren werd een brief gestuurd omdat de fietsverlichting van hun kind niet in orde was. Vanaf half februari werden daadwerkelijk jongeren-pv's opgesteld'', verduidelijkt commissaris Bart Van Thienen. Nu was het de eerste maal dat de overtreders naar de les uitgenodigd werden. ,,Wie de les succesvol en zonder verstoring beëindigt, zal van het parket een seponering krijgen van zijn overtreding. Voor wie niet opdaagt of niet slaagt in de test wordt het proces-verbaal overgemaakt aan het jeugdparket. Die vraagt aan de jeugdrechter om een verkeersklas op te leggen samen met een toezichtsmaatregel'', licht hoofdinspecteur Stefaan Vanderbruggen toe.