maandag, maart 07, 2011

Scafoïd

Kijk, je regelt als overheid een verkaveling tussen de Haachtse Steenweg en de bedrijvenzones van Zaventem. Rustig wonen en gejaagd werken op een zakdoek zeg maar. Maar wonen moet rustig blijven, en dus zorg je ervoor dat er geen doorsteek mogelijk is tussen steenweg en industrie, of tussen de R1 en de steenweg. Slim gezien natuurlijk, want er zijn een heleboel autoimmobilisten die wat graag via die wijk het Keibergpark langs de achterdeur zouden willen binnen rijden. Zoveel zelfs dat de woonwijk in kwestie - plof - onleefbaar zou worden. bijgevolg lopen alle wegen dood.
Omdat de wijk op wandel- en fietsafstand van allerlei kantoorparken ligt, zijn er voor de zachte weggebruikers doorsteken voorzien. Fietsers en voetgangers doen huisprijzen immers niet dalen, stoten niets uit en maken geen extra lawaai. Laat maar komen dus. Tot hier is over alles nagedacht.
Nu weten we uit de lessen scheikunde dat gassen de beschikbare ruimte innemen, en auto's gedragen zich als een gas. Dus zonder maatregelen zouden die fietsdoorsteken in geen tijd omgevormd worden tot autosnelwegen en sluikparkings. Weg leefbaarheid van de rustige tuinwijk vlak bij Brussel.

Tot zover de algemene info, nu specifiek over onze doorsteek - de doorsteek van de foto's.
Hij is zo'n 2.5 a 3 meter breed, de helft is hellend vlak, de andere helft bestaat uit trappen. Op de foto hiernaast is het rechtergedeelte het trapgedeelte, het linkergedeelte het hellend vlak. Aan de aard van de helling te zien, is ook het linkergedeelte vroeger trap geweest. Op zich volstaan die trappen om auto's weg te houden denk ik. Zelfs 4x4s met ladderchassis en bladveren houden niet van een trap rechts en een helling links - zeker niet met een beker ochtendkoffie in de bekerhouder en de designerbaby in de Maxi-Cosi.
Maar blijkbaar heeft niet enkel de Leuvense wegbeheerder een onlesbare dorst naar paaltjes, ook de Brusselse (Haren) lijkt te menen dat fietspaden niet door witte lijnen maar door obstakels worden afgebakend. Er moeten dus nog paaltjes bij.
Stel nu dat men jou zou vragen waar die paaltjes moeten komen - met de nadruk op moeten? Waar zou je ze dan zetten? Juist ja, in het midden, dus tussen het trapgedeelte en het hellend vlak. Op die manier blijven beide delen - elk op zich te smal voor een auto - obstakelvrij en hoeft het tweerichtingsverkeer zicht niet samen door een opening van krap 1 meter te wringen.
En waar plaatst de openbare inrichter zulke paaltjes? Juist ja, één in het midden van het hellend gedeelte en nóg een in het midden van het trapdeel (2x commissie?).
En wat krijg je als je det geniaal stukje kromdenken voor de eerste keer passeert op een donkere ochtend met een dichte mist die aan je bril blijft plakken, als laatste van een groepje van 4? Een gebroken scafoïd!
Sorry Frederik, we hadden je moeten verwittigen. Hopelijk brengt die breuk je seizoen niet in gevaar en zien we je in oktober in Hawaï. 'k Vraag me trouwens af of de stad Brussel hier niet aansprakelijk kan gesteld worden.

2 Comments:

Blogger Björn said...

Bert,

misschien zouden we beter consequent spreken over "zachte" weggebruikers, want jij en ik weten dat fietsers allesbehalve zwak zijn ;-)

groeten,

Björn

maandag, maart 28, 2011 9:02:00 a.m.  
Blogger Bert said...

Voilà, is rechtgezet.

maandag, maart 28, 2011 1:40:00 p.m.  

Een reactie posten

<< Home