vrijdag, december 03, 2010

Maar waar komen die fietsen dan vandaan?

Voorbije sneeuwweek zijn de Leuvense fietspaden verbluffend snel en vaak en goed geruimd. Waarvoor dank trouwens. Heel veel dank. Fietspaden in beheer van hogere beleidsniveaus bleven wel besneeuwd achter : de beslissinglijnen zijn daar wat langer, dus zal er zo rond Juli 2013 ofzo gestrooid worden. Want wat we zelf doen, doen we beter. Maar juist dankzij die besneeuwde gewestelijke fietspaden viel me wel iets op.
Als ik mijn pekelfietsje 's morgens aan het station parkeer, ziet hij er zo uit :



En dit zijn de andere fietsen - allemaal blinkend van reinheid, geen enkele die de laatste dagen een sneeuwvlokje of pekelwater gezien heeft :



's Avonds is er nog niet veel veranderd : mijn fiets hangt nog steeds vol sneeuw. Normaal, want het vriest ook overdag en vak C heeft open wanden. (Mijn fiets is die met de handschoenen op de bagagedrager - sorry voor de GSM kwaliteit)



En alweer een zicht op de andere fietsen. Nu staan er enkele tussen die behoorlijk ondergesneeuwd zijn :



Een kleine telling leert dat, van de 36 fietsen links en recht van de mijne, er welgeteld 6 de laatste dagen buiten zijn geweest. Tussen vak C en de uitgang heb ik vrijdagmorgend exact één besneeuwde fiets geteld. De moedige pendelaar die zich per fiets naar het station waagt (zonder levensgevaar dankzij het puike strooiwerk - maar koud was het wel) moet tot helemaal achteraan de fietsenstalling fietsen (mag niet! Afstappen!) om een plaatsje te vinden. Vooraan is alles ingenomen door... .

Ja, door wat eigenlijk? Allemaal weesfietsen? Fietsen van Leuvenaars zonder eigen fietsenberging die de stoep willen redden? Of laat 80% van de fietsers z'n vervoer achter van zodra er wat sneeuw of koude in de lucht hangt? En de pendelaar? Achteraan in de hoek!