donderdag, juli 27, 2006

spotter

Tijdens m'n terugrit gisteren langs Zaventem (in de bocht van Nossegem) kon ik nog eens vliegtuigen van dichtbij spotten. Ik was er niet alleen, er waren een 10-tal echte spotters druk aan het fotograferen. Eigenlijk wist ik helemaal niet hoe zo iets in z'n werk ging en ben ik het dan maar gaan vragen aan een spotter. Een van hen, Laurent, wist me te vertellen dat deze landingsbaan enkel gebruikt wordt bij noordenwind of noord-oostwind, in zo'n 20% van alle landingen. Vroeger landde men blijkbaar nog minder langs deze kant maar wegens het spreidingsplan is dat toegenomen.
Een spotter fotografeert de registratienummers van een vliegtuig en wisselt deze gegevens uit via het internet met collega's-spotters.

Laurent wist me te vertellen dat er op deze plaats in Zaventem maar weinig spotters komen in vergelijking met andere luchthavens zoals Schiphol of Düsseldorf, waar er gemiddeld steevast 200 spotters aan het werk zijn en er tevens faciliteiten zijn zoals parking, toiletten, resto's, etc. enkel en alleen voor de spotters.
Tijdens ons praatje was het meest opmerkelijke vliegtuig voor hem een kleine Avro RJ85 die volledig wit was en blijkbaar voor groot onderhoud binnenmoest. Ik was meer onder de indruk van een grote cargo-boeiing van Saudi-Arabië.