woensdag, maart 19, 2014

24 ton pladijs...

...en geen greintje hinder (toch niet voor wie fietst).



Nog wat losse opmerkingen voor het organiserend comité

  • Gewoon in de lengte op de pechstrook was voor ons ook goed geweest. Die automobilisten hebben het zo al zwaar genoeg.
  • Die vis had echt niet gemoeten. Dat was verspilling! Foei!
  • Vroeger waren jullie beter.

maandag, maart 17, 2014

Gefilmd langsheen de HST-route!




Wouter en Björn in gesprek naar aanleiding van de tellingen en tevredenheidsmetingen langsheen de HST-route.

Filmpje werd gemaakt om te tonen op een mobiliteitscongres eind maart.



vrijdag, maart 14, 2014

Leopold 3-Laan


In den beginne ging de fietstocht van Leuven naar Brussel langs de Leopold III laan - dat is de veelvaksbaan die langs de Navo van Brussel centrum naar de luchthaven leidt.
De laatste keer dat we die route namen was de dag dat de Tour halt hield in Brussel (2010). Tot onze scha en schand merkten we die dag dat de herinrichting van de LeopoldIIIlaan begonnen was, en dat de signalisatiebeheerder hoegenaamd niet van het bestaan van fietsers op de hoogte was.
Nieuwsgierig naar het resultaat van de werken gingen we vorig jaar in september eens een kijkje nemen. Het nieuwe fietspad liep toen nog steeds dood op een bordenbos (zelfde signalisatieman?). De berm was toen de enige doorgang.
Maar vorige maandag fietsen we 's avonds wel ongestoord tot aan het fietspad voorbij Toyota Brussel uit. Onderstaand kaartje toont die route in het groen. Het normale HST-traject staat in het rood. De bevindingen?
  • Dat het een enorme verbetering is in vergelijking met de situatie van enkele jaren geleden valt niet te ontkennen. Toen was er immers niets. Beter doen dan niets is dan ook niet moeilijk.
  • Voor een enkelrichtingsfietspad is de breedte - zeker het stuk voorbij de Navo - net voldoende.  
  • Maar ik neem aan dat het fietspad dubbelrichtings is. De Leopold III laan is immers onoversteekbaar - bermen, tunnels, trambeddingen en van die dingen. En dan is het toch wel erg smal. Als je dan nog weet dat alle verlichtingspalen op het fietspad staan... .
  • Auto's krijgen 8 rijstroken - zonder verlichtingspalen. Waren twee rijstroken voor de parallelweg 'Bourgetlaan' echt nodig?
  • Aan elke bedrijfsparking - en er zijn er nogal wat - zakt het verhoogde fietspad tot op straathoogte en krijg je een niet-djoefvrije oversteek (wel beter dan gemiddeld - maar eieren gaan stuk). Waarom het fietspad niet op hoogte laten zodat het een verkeersremmer/drempel wordt voor de auto's die de parkings verlaten?
  • Bestaande scheve putdeksels werden scheef gelaten, met onneembare - zelfs niet met een bunnyjump - putten als gevolg. De verfmarkeringen rond die deksels doen vermoeden dat dit in de nabije toekomst zal gecorrigeerd worden.
Kortom, het fietspad geeft erg de indruk dat het er ligt omdat het moet, om de fietsers uit de weg van de auto te krijgen. Ter verhoging van de autodoorstroming dus. Fietsveiligheid, fietscomfort en van die dingen stonden niet in het lastenboek.

In het rood de officiële HST route. In het groen de route langs de vernieuwde Leopold III Laan.

Kruispunt Jules Bordetlaan - Leopold III-Laan

Leopold III Laan in september. De enige doorgang was via de berm. 

Via de berm dus
Leopold III Laan vandaag. Best veilig, al mochten de putdeksels beter afgewerkt, het fietspad dubbelrichtings+breder en de aansluitingen aan de afritten vlakker zijn - of gewoon de auto's laten djoefen.  Let ook op de 8 (hier zelfs 10) autorijstroken. Kwestie van duidelijk te maken wie volgens de inrichtende macht de toekomst van de (im)mobiliteit vertegenwoordigt zeker?
Het fietspad voorbij Toyota. Plots zit je midden in de velden! Gewèldig! Wie wil nog langs de Henneaulaan?


dinsdag, maart 11, 2014

de Rijkestraat

de kortste weg (volgens Google Maps) richting Heverlee komende van Kortenberg duwt je even voorbij Erps-Kwerps in de Rijkestraat, maar daar is het fietsplezier al snel gedaan zoals je kunt zien

donderdag, maart 06, 2014

Fietsen zonder Roos

En neen, het lag niet aan de kwaliteit van onze shampoo.

Hier een stukje uit de mail waarmee het begon :

    In opdracht voor het departement Mobiliteit van de *Vlaamse Overheid *maken we een *filmpje over fietsen in Vlaanderen* dat getoond zal worden op het fietscongres einde maart en eventueel ook op hun website. Het wordt een hip en positief filmpje met leuke enthousiaste mensen die het fietsen in al haar vormen promoten. We tonen ook dat er de laatste jaren veel gedaan werd qua fiets-infrastructuur en dat er nog veel te gebeuren staat (o.a. uitbreiding fietssnelwegen).
    ...
    Wij zouden heel graag de host van het filmpje Roos Van Acker samen met jou en je fietspoolkameraden een stukje laten fietsen op fietssnelweg Leuven-Brussel en wat korte quotes van jullie afnemen. Kan dit voor jullie op *donderdag 6 maart ’s morgens*? En zou het mogelijk zijn om jullie fietstraject even door te geven. Ik weet niet of jullie voorbij het station in Kortenberg komen? 

Uiteindelijk speelde Roos mee in andere scènes. Maar haar afwezigheid werd ruimschoots gecompenseerd door heel veel heel schoon volk. Zie maar (klikken om te vergroten ):













Figureren voor een Fietsfilmpje mbt de HST

't was nog vroeg en koud deze morgen op de afspraakplek aan de Vaart in Leuven.
Dat echter zoveel fietsers kwamen opdagen voor het fietsfilmpje over het HST-traject was dan weer hartverwarmend.

Volgende keer voor echt?

Björn