woensdag, mei 30, 2012

Was het asfalt op?


Op die extra afslagstrook voor de auto's die rechtsaf richting Wijgmaal draaien kan je vloeken : de fietser moet immers draaien, keren en een keer te veel oversteken. Maar op die manier wordt de fietser wel uit de dode hoek gehaald.

Maar wat we niet begrijpen is het feit dat de rechtdoor fietsende fietser tegen alle richtlijnen in voorrang moet verlenen aan de rechts afslaande autoimmobilist. Onze gemotoriseerde vrienden snappen het blijkbaar evenmin : tot nu toe stopten alle - 100% - auto's om ons door te laten. (al kan dat natuurlijk ook aan ons imposant carruur liggen).
En was het asfalt op toen het veel te kleine vluchtheuveltje niet werd afgewerkt? Of is men er nog niet uit waar hier de omgekeerde driehoekjes te schilderen zonder een spaghetti van voorang-op-die-maar-niet-op-die-alhoewel-die-uit-de-zelfde-richting-komt te creëren? Een tip : volg het fietsvademecum en je krijgt een situatie waar iedereen wel aanvoelt wie op wie voorrang heeft.

zaterdag, mei 26, 2012

Warm

Vrijdag 1 juni best niet met de fiets.

Labels:

C`était au temps où Bruxelles bruxellait


Ergens op onze route, bijna onder de VRT toren (links op foto 2) :






Even de ogen op een kier, de auto's wegdenken, de tram vervangen door iets uit het museum, een marktje en wat statige dames erbij, groen ipv 6 rijstroken, petanque, platanen, kiosk en traagpaden en voilà, Brussel wordt misschien weer een bruisende stad. Dat de wisteria eind mei nog steeds bloeit en het om 7:15 al 15° én zomers rustig  is helpt ook natuurlijk om alles wat mooier te zien.

Labels:

dinsdag, mei 22, 2012

Erwtensoep

(Ook als het niet regent kan je behoorlijk nat worden.)


Ongeveer in het midden van de foto (in werkelijkheid zo'n 20 meter ver), opgeslokt door de mist, kan je vaag een dame op de fiets zien met op haar bagagedrager een Tupperware doos met - geloof het of niet -  kervelsoep.

zaterdag, mei 19, 2012

Oversteek verlicht (maar nog steeds oversteek)

't Is een oud zeer : kom je via de HST route vanuit Herent aan het kanaal, dan moet je de Kolonel Begaultlaan oversteken om ze enkele tientallen meters verder opnieuw te moeten over steken (rode lijn op onderstaande luchtfoto). Niet veilig en niet leuk - niet voor de fietser en niet voor de auto die, als hij hoffelijk is, twee maal wacht voor de zelfde fietser. 


En er is aan gewerkt! Alleen, daar waar we hoopten op een stukje fietspad aan de andere kant van de weg (groene pijltjes), zijn het markeringslichten geworden (aan het rode pijltje - foto hieronder).  Dat maakt het oversteken voor wie van Leuven komt in het duister onmiskenbaar veiliger, maar wie van Herent komt, moet nog steeds een keer te veel zijn leven wagen.


Tuurlijk, we zouden ook het oranje traject kunnen volgen, maar dat fietst niet lekker met 2 bochten hoeken van 90° of scherper net als je lekker van de berg komt. (Ik neem aan dat de wegbeheerder dat flauw vind van ons.)
Oh ja, dat oversteken niet veilig is, is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de bevoegde instanties. Fiets maar eens over de Martelarenlaan van Kessel-Lo naar de Tiensesteenweg. Juist ja, vlak voor de brug over het benedenplein moet je de Martelarenlaan oversteken,  en 300 meter verder opnieuw.

woensdag, mei 16, 2012

Dit heeft niets met fietsen te maken...

...maar... .
Ons eigen Leuvense DCLA (Daring Leuven Atletiek) heeft vorig weekend de beker van Belgie gewonnen bij de mannen, én bij de vrouwen, én de week daarvoor bij de cadetten en scholieren, én de jeugd heeft zich geplaatst voor de bekerfinales, én nog veel meer.

Uit de krant heb je dit niet kunnen vernemen, dus dan maar via deze blog. Want weinigen weten hoe hoog het niveau wel is van de Atletiek die aan de Diestsesteenweg in Kessel-Lo wordt beoefend, dat enkele van de Leuvense Atleten nog slechts een teenlengte van de Olympische limiet verwijderd zijn. Wil je ze zien, rep je dan op 19 augustus (met de fiets) naar de Gaston Roelants Arena voor het kampioenschap van Vlaanderen. En zet je niet hoog in de tribune, maar beneden, langs de piste : je zal je ogen niet geloven als je de atleten voorbij ziet flitsen, kilometers lang, tegen een tempo dat je zelf geen 100 meter volhoudt. Atletiek op net-geen-wereldniveau voor de prijs van een pintje bij OHL. (bij wijze van spreken dan : ik heb er geen flauw idee van wat een pintje kost bij Ohasjél).
Volgende keer terug on topic.

Labels:

dinsdag, mei 15, 2012

Plakgerief (en een flyertje)


Gekregen, van Steven, om ons te laten tellen en om mee te doen aan de bevraging over de HST-route. Wil jij ook je zeg kwijt over die bewegwijzerde route van Leuven naar Brussel, vul dan snel de enquête in. (tip : stel een tunnel voor onder de Kouterstraat en nog een onder de Zavelstraat).
En dat plaksetje komt van pas : het vorige is - na 6 jaar LBL zonder lekken - immers uitgedroogd.

zaterdag, mei 05, 2012

Kruidtuinstraat


Ziehier het begin van onze terugrit uit Brussel : de Kruidtuinstraat. Een smal eenrichtingsstraatje - dubbelrichtings voor fietsers - met een stijgingspercentage dat her en der tegen de 10% aanschurkt. Nog niet zo lang geleden maakte dit straatje deel uit van de Brusselse GFR-1 fietsroute. Sinds kort niet meer : nu wordt de fietser tussen Pachecolaan en Dwarsstraat over de binnenring en de Koningsstraat gestuurd. Onderstaand kaartje toont de officiële weg in het groen, de onze in het rood. De foto is genomen aan het pijltje (wel aan de andere kant van de straat). 

En zie die pijnpunten daar nu toch bloot liggen sé.
Ten eerste : de auto's. Die staan kriskras -dan weer links, dan weer rechts. Dat er een aan de rechterkant een fietspad op de weg geschilderd werd maakt hen niet uit. Wil je er doorheen, moet je slalommen en bunny-hoppen.
Ten tweede : het straatje is behoorlijk smal. En steil bergaf in de richting van onze werkplek. En halverwege is er een bocht die men o zo graag afsnijdt. Dus ook al mag je tegen de richting in fietsen, je begint er niet aan. Veel te gevaarlijk. 's Ochtends dus toch maar langs de GFR-route. Daar bieden de voetpaden ten minste een uitwijkmogelijkheid.
Ten derde : mocht hier een meetpunt fijn stof staan opgesteld, dan werd de jaarnorm steevast op 4 februari overschreden. Alle andere normen ook trouwens. En dat midden in Brussels meest dichtbevolkte wijk. Geen wonder dat hier enkel mensen-zonder-centen willen moeten wonen. Hopelijk luisteren onze vrienden van Touring naar hun grote manitou en kunnen de Brusselaars binnenkort opnieuw ademen - en wie weet houdt de verloedering van Brussel dan eindelijk een beetje op.

Gelukkig wordt het verder op de route stilaan beter.

Labels:

donderdag, mei 03, 2012

Bewegwijzerd

Een tijdje terug was er op onze nieuwsgroep al sprake van de bewegwijzering van het HST-traject. En vandaag, bij de start, zagen we dit 
Leuven Brussel, bijna 100% ons traject, en bijna perfect bewegwijzerd tot in Evere. Bijna perfect, want aan de oversteek van de Woluwelaan ontbreken bordjes aan een kant. Vergetelheid? Of uiting van luim en jool van het plaatselijke overlastclubje?
Voor Brussel  volg de vliegeniersroute...
...of kijk heel goed naar de overkant. Daar zie je, als je goede ogen hebt, de volgende bordjes reeds.

Nu ja, dit is zowat het enige puntje van kritiek. Voor de rest is zowat elk punt waar iemand ook maar enige twijfel zou kunnen hebben over de te volgende route overvloedig bewegwijzerd. Heel goed gedaan!
Uiteindelijk kom je hier uit...

...en ben je min of meer op jezelf aangewezen. De rest van het traject volgt de Brusselse GFR1-b route. Die route is weliswaar bewegwijzerd (bordjes richting 'Centrum-Houwaart' bij het heenrijden, bordjes 'Josaphat' en later 'Bordet - Zaventem' bij het terugrijden)...


...maar dan wel heel zuinig. Op zowat twee derden van de plaatsen waar je je afvraagt hoe het verder gaat, ontbreekt een bord. In dat geval kan je meestal de geschilderde fietsjes volgen, maar niet altijd. Dus toch maar een track?