donderdag, augustus 25, 2011

Bonom

Bovenstaande vos is te bewonderen aan de Congreszuil. Geschilderd door Bonom. Deze graffitikunstenaar schildert met verfrollen die hij bevestigt aan een vishengel. Heel straf als je weet dat de vos toch zo'n 25 meter groot is. Persoonlijk ben ik al blij als ik een plafond zonder al te veel vegen geschilderd krijg.

De projectontwikkelaar van achterliggend gebouw zit natuurlijk met een probleem : de graffiti van Bonom worden door zij-die-het-kunnen-weten als Kunst (met een grote K) geroemd, en Kunst behandel je niet met de sloophamer. Maar projectontwikkelaars bepalen nu eenmaal de draai van het land, en dus is Bonom intussen opgepakt en verfdood gemaakt. Wel doet hij tegenwoordig af en toe dingen die me aan de straatkunstenaar uit Joachim Stiller doen denken. Schuldgevoelens van de officiële instanties neem ik aan, want intussen verkoopt de Brusselse toeristische dienst wel thematische Bonom wandelkaarten.

En de link met deze blog? Als je met de fiets naar Brussel komt, heb je een fiets in Brussel. En dan kan je over de middag al eens wat gaan zichtzien. En een leuke zichtzientoer is een fietstochtje langs de kunstwerken van Bonom. Ideetje voor als het ooit zomer wordt?

woensdag, augustus 24, 2011

Brug

Geen overstromingen in het Dijle/Demer/Denderbekken meldde de redactie. Met een foto. En op die foto niet alleen een bekend stukje Dijle met hoog water, maar ook een brug, een nieuwe nog wel. Komt er binnenkort dan eindelijk een einde aan minstens 1 van de 4 zotte oversteken?


De foto lijkt genomen vanop de bestaande brug aan de Aarschotsesteenweg, met de lens richting Wijgmaal. Nog even doorbijten... .


donderdag, augustus 18, 2011

Vespa

In het bad liggend na een deugddoende terugrit door het Zoniënwoud, radio op Studio Brussel, moest ik toch even de wenkbrouwen fronsen bij volgend item. Kustreporter Ken Zijnnaamniet gaat op bezoek bij iemand die toeristen met de Vespa door de polders laat snorren. En wat hebben we geleerd?
  1. Verhuurder in kwestie verkiest Vespa boven in de weide liggen omdat hij graag 'actief' bezig is. Vespa actief? Wordt het dan geen tijd dat telefonisten als arbeiders gekwalificeerd worden, en typisten als topsporters?
  2. Verhuurder in kwestie vind zich een natuurliefhebber. Geluidswerende helm over de oren, geknetter van het tweetakt blokje (of gebruiken ze de "milieuvriendelijke" 4-takt versie? Op de radio klonk het alvast behoorlijk 2-takt) in de oren en de geur van je voorganger in je neus. Leve de natuur!
  3. De toestand is hopeloos, maar niet ernstig.

Nu ja, ik heb twee halve tenen verloren bij een frontale ontmoeting met een Vespa op het fietspad. Dus ben ik misschien bevooroordeeld.

Labels:

vrijdag, augustus 12, 2011

Ooievaar (2)


Ooievaars zijn brengers. Meestal van babies, soms ook van iets anders. Dus fietste ik verder, speurend naar iets nieuws. En zie, de Aarschotsebaan (die volgens Google de Assentstraat heet), dat stukje onverhard dat ofwel te modderig ofwel te zanderig was om relax te fietsen, was getransformeerd tot superdeluxe betonnen fietspad. Het driehoekje omweg - Assenstraat, Bukenstraat, Beekstraat - richting Leuvense vaart hoeft niet langer. Tof!

(Oh ja, Buken licht niet echt langs het kortste traject tussen Brussel en Leuven. Maar als de wind uit Noordelijke richtingen blaast, willen we al eens oploeven tot Buken om vervolgens inspanningsloos langs de vaart naar Leuven te zeilen.)

Labels:

woensdag, augustus 10, 2011

Ooievaar (1)


't Was toen er nog mannen op de maan liepen, Belgen de tour wonnen en minstens één dier - (niet) luisterend naar de naam Tony - nog sprak. De buren hadden een pyloon geïnstalleerd, een hele hoge, met bovenop hun TV-antennes. Als de lucht meezat konden ze daarmee Franse en Engelse zenders vangen, en ook Nederland een en twee. Wij moesten het thuis nog doen met Brussel Vlaams en Brussel Frans. Geen Berend Boudewijn voor ons.
Op een dag in april zat er een ooievaar op die Pyloon. Nooit gezien! Het veroorzaakte een samenscholing van dichte en verre buren. Foto's werden niet genomen, want foto's waren duur en een foto van zo'n ooievaar zonder belichting tegen de heldere lucht was gedoemd om te mislukken. Weggesmeten geld!
Enkele weken terug zag ik er weer een - in de Leuvenstraat in Kortenberg. Een foto was snel gemaakt. Gewoon met de GSM - kost niets. Een samenscholing was er evenmin - als je ooievaars wil zien ga je toch gewoon enkele kilometers verderop, naar Plankendaal. Daar word je door ooievaars overhoop gelopen en gescheten.

(Correctie : het avontuur speelde zich af in de Balkenstraat )

zaterdag, augustus 06, 2011

Woluwelaan


De werken aan aan het kruispunt van de Tervurenlaan en de Woluwelaan zijn voorbij. Dus gedaan met fietomleidingen die je in het beste geval nergens naar toe stuurden, maar meestal over zand- en steenbergen tot midden op een kruispunt zonder way out. Enfin, het is gedaan, en het is enkel omdat we heel veel ge- en verbodsborden hebben genegeerd dat we het nog kunnen na vertellen*.
Is het een verbetering? Het asfalt fietst in elk geval lekkerder dan wat er vroeger lag. En ik denk dat er een verkeerslicht annex oversteek minder is. Dus ja, maar een koesterplek zal het wel nooit worden. Daarvoor razen er gewoon veel te veel auto's veel te dicht langs je heen. Niet onveilig, maar wel lawaaierig en stinkend.

Wel vreemd is de oversteek van de Woluwelaan. Het lijkt wel of het fietspad hier vergeten is. De verkeerslichten tonen enkel voetgangertjes. Moeten we hier nu afstappen, of komt de verfman later nog?

*Wat moet je anders doen als de officiële fietsomleiding je tegen de rijrichting midden over de drukke Woluwelaan stuurt?

Labels: